Każda sprawa jest dla nas ważna. Wiemy też, że często dla niektórych pierwsza wizyta u prawnika wiąże się ze stresem - zupełnie niepotrzebnie. Prawnik (adwokat, radca prawny) jest po to by Ci pomóc. Aby było łatwiej pracować, powinieneś pamiętać jednak o kilku ważnych rzeczach.
Kontaktując się z Kancelarią pamiętaj aby podać swoje dane. Warto też abyś podał dane przeciwnika (nazwę/imię i nazwisko). Te informacje są nam niezbędne, aby ustalić czy nie występuje konflikt interesów.
Termin wizyty należy wcześniej umówić. Warto też krótko powiedzieć, czego będzie dotyczyła sprawa, np. niezapłaconej faktury, rozwodu, alimentów, uciążliwego sąsiada.
Pamiętaj, aby na spotkanie z prawnikiem zabrać dokumenty. Jeśli masz wątpliwości, które dokumenty są potrzebne, najlepiej zabierz wszystkie. Może się okazać, że dokument, którego treść wydaje Ci się oczywista, będzie krył informacje istotne dla sprawy. Jeśli masz taką możliwość, po umówieniu porady, prześlij do Kancelarii, w formie skanów lub fotokopii, dokumenty dotyczące sprawy. To pomoże prawnikowi zapoznać się ze sprawą jeszcze przed wizytą.
Pamiętaj, aby podczas spotkania udzielić prawnikowi wyczerpującej informacji nt. sprawy. Dobrym sposobem jest usystematyzowanie sobie sprawy w taki sposób, aby nie pominąć żadnego faktu. Możemy np. spisać sobie na kartce rozwój sprawy, układając fakty w kolejności chronologicznej.
Podstawowe informacje jakie warto przekazać prawnikowi to określenie:
- podmiotów zaangażowanych w sytuację (imię/nazwisko lub nazwa);
- rodzaju sporu;
- daty powstania problemu;
- dat poszczególnych zdarzeń;
- aktualnego stanu sprawy.
Czasem prawda wydaje się nam nieprzyjemna, wstydzimy się jej czy po prostu nie chcemy wszystkiego mówić. Pamiętaj, że my nie oceniamy. Naszym zadaniem jest dbać o Twój interes z najwyższą starannością. Poza tym adwokatów i radców prawnych, podobnie jak niektóre inne zawody, obowiązuje tajemnica zawodowa. Wszystko co powiesz zostanie pomiędzy Tobą a pełnomocnikiem. Znając całą prawdę, jest nam łatwiej prowadzić proces i zareagować odpowiednio szybko na ruchy przeciwnika.
Warto przygotować listę celów, jakie chcielibyśmy osiągnąć w związku ze sprawą. Zastanów się też czy jesteś skłonny do ugodowego zakończenia sporu, np. w drodze mediacji.
Koszt prowadzenia sprawy zależny jest od jej rodzaju, wartości przedmiotu sporu (o ile taki występuje) a także nakładu pracy. To, co możesz zrobić, to krótko przestawić swój problem i zapytać, ile będzie kosztowała jednorazowa porada. W trakcie spotkania z prawnikiem dowiesz się, z jakimi kosztami należy się liczyć i dopiero wtedy będziesz mógł podjąć decyzję o dalszej współpracy.
Pamiętaj, że często pisma przychodzące z Sądu, ale także innych instytucji określają nam pewne terminy. Warto skorzystać z porady odpowiednio wcześnie, tak aby prawnik miał czas na skonstruowanie odpowiedniego pisma czy zebranie dowodów. Wbrew powszechnej opinii, prawnik nie pisze pisma w ciągu 10-ciu minut. Każde pismo wymaga pracy, zaangażowania i skupienia. Naglący termin jest skutecznym wrogiem.